Varend erfgoed, rijke diversiteitRedactie

Varend erfgoed, rijke diversiteit

Nederland heeft een lange traditie in het bouwen van stoere, zeewaardige schepen. Gelukkig zijn er veel mensen die zich hard maken om ons maritieme erfgoed voor de toekomst te bewaren. De Feadship Heritage Fleet is een vereniging van liefhebbers van boten van 30 jaar of ouder, die door Feadship zijn gebouwd.

Bij de naam Feadship denken veel mensen aan superjachten. En inderdaad werden door Feadship vóór 1991 ook al jachten langer dan 24 meter gebouwd.

Samenwerking

Wat veel minder mensen weten, is dat Feadship een samenwerkingsverband van werven is, dat al sinds 1949 bestaat. In de periode tussen 1949 en 1991 hebben in totaal zes werven en een ontwerper korte of langere tijd in Feadship samengewerkt. H. De Voogt was het ontwerpbureau dat nog altijd onderdeel uitmaakt van Feadship. Op dit moment bestaat Feadship uit de werven van De Vries (Aalsmeer en Makkum) en Van Lent (De Kaag en Amsterdam. In het verleden maakten ook andere werven deel uit van dit samenwerkingsverband, zoals, E.G. Van de Stadt (tot aug. 1953) in Zaandam, Nicolaas Witsen en Vis (tot sept. 1959) in Alkmaar en Het Fort, G. de Vries Lentsch (tot jan 1958) uit Nieuwendam en H. Akerboom (tot mrt 1968) in Lisse.

Alle eigenaren van jachten die binnen bovengenoemde periodes op een van deze werven zijn gebouwd, kunnen lid worden van de Feadship Heritage Fleet (FHF). Ook bezitters van jachten die voor 1949 door Van Lent of de Vries zijn gebouwd, kunnen lid worden.

Feadship is een samenwerkingsverband van werven, dat al sinds 1949 bestaat.

Gelijkgestemden

Op dit moment heeft de vereniging ongeveer 90 leden, uit binnen- en buitenland. Het grootste deelnemende jacht meet 61 meter, ligt aan de Middellandse Zee en heeft 17 man bemanning. Het kleinste jacht is amper vijf meter lang. Volgens de bestuursleden Arthur van Berge Henegouwen en Robert van Tol is de FHF een club van uiteenlopende liefhebbers met één gemeenschappelijke passie: hun klassieke Feadship. Zo’n club biedt een uitgelezen kans om met gelijkgestemden te varen, jong en oud, die bij elkaar in de kombuis mogen kijken en samen een glas heffen. Alleen waar en wanneer de boot is gebouwd, bepaalt of je als lid wordt toegelaten. Daardoor zijn ook eigenaren van kleine oude Feadship jachten, zoals daar gebouwde twaalfvoets jollen welkom. Van Berge Henegouwen: ,,Ze moeten volgens de reglementen een accommodatie hebben, maar ach, een bankje is ook accommodatie. Om lid te worden is genoeg als je het bouwplaatje en een stuk van de kiel hebt. We kijken niet naar hoe origineel een boot is. Een nieuwe motor of moderne navigatie instrumenten zijn geen belemmering. Liefst zien we wel een zo origineel mogelijke buitenkant.”

Op dit moment heeft de vereniging ongeveer 90 leden, uit binnen- en buitenland.

Bijeenkomsten

Leden van over de hele wereld proberen tenminste een van de jaarlijkse evenementen bij te wonen. Naast de Ledenvergadering is er meestal een ander evenement in ons land. Daarnaast is er elk jaar ook een bijeenkomst aan de Middellandse zee, zoals de Historic Grand Prix de Monaco of de Voile de St Tropez. Van Berge Henegouwen: ,,Ook doen we dit jaar in Amerika mee aan een vintage weekend in Key Largo. Soms worden er werfbezoeken georganiseerd, af en toe geven professionals workshops over onderhoud. Gezelligheid en de passie staan voorop. Ook helpen de leden elkaar om de boten beter te maken. Vaak is een evenement met een klassiek tintje een aanleiding. De meeste van onze leden houden gewoon van ouwe zooi.”

Archieven

Hoeveel boten lid zouden kunnen worden is niet exact bekend, want de werven hielden hun archieven niet altijd even nauwgezet bij. Ook is niet duidelijk welke boten nog ‘drijven’. ,,Sommige mensen weten niet eens dat ze met hun boot lid kunnen worden. Onze historische commissie gaat uit van een potentieel van rond de 200 schepen. Dat zit vooral in de kleine boten, daar is niet zoveel over bekend. Gelukkig zijn er familieleden van de werfeigenaren die veel foto’s en andere documentatie hebben bewaard. Ook is er bij van Lent een oude scheepstimmerman die in de 50 jaar dat hij bij de werf heeft gewerkt een eigen archief heeft bijgehouden. ,,Dat is puur goud voor onze club.”

Sail

De bestuursleden kijken vol trots terug op de Sail van 2015, waarbij de FHF een bijzondere plek kreeg. ,,Je maakt dan echt deel uit van zo’n spektakel, dat is heel bijzonder.” Ook de opening van de Feadship werf in Amsterdam door Koningin Maxima was een hoogtepunt. ,,We lagen met onze vloot met de boeg naar de kant afgemeerd, dan lig je op 10 meter van het spektakel en vorm je een heel speciale entourage. Eén Britse eigenaar is medeoprichter en zo happy met zijn boot en de vereniging, dat hij een tweede klassieke Feadship kocht. Die ligt in Amsterdam om hier aan de evenementen te kunnen deelnemen.

De bestuursleden kijken vol trots terug op de Sail van 2015, waarbij de FHF een bijzondere plek kreeg.

Enthousiasme

Zodra de bestuursleden over hun eigen Feadship gaan praten, krijgt hun enthousiasme kleur. Robert van Tol heeft een 9,8 meter lange Van Lent uit 1939: de Irene. ,,De boot is genoemd naar prinses Irene die in dat jaar is geboren. De naam Irene is nooit veranderd, dat brengt ongeluk volgens bijgelovige zeelieden. Het is gebouwd voor een familie uit Reeuwijk en is daarom relatief smal. We vierden de 80e verjaardag samen met de drie vorige eigenaren op de Kaag. Door met hen te praten ben ik zoveel te weten gekomen over de geschiedenis, dat de dekken zijn vervangen, door wie, wanneer er een nieuwe motor in kwam etc. De romp vind ik het mooist, rondspant met waaiersteven. De houten opbouw maakt het af.”

Wim van Kampen, voorzitter van de Feadship Heritage Fleet, aan het woord tijdens de 2020 zomer rendezvous.

Adel

Arthur van Berge Henegouwen: ,, Mijn moeder was een van Lent, dus ik was op zoek naar een geschikte boot van de werf. Dat werd de Ammerland uit 1966 met een stalen romp en teakbouten dekken op spanten. De boot is gebouwd voor Duitse adel, die op het landgoed Ammerland woonde. In de voorhut zit nog het familiewapen. Ik ben de derde eigenaar en ik heb het gekocht van een man die alle veiligheidsgordels voor BMW, Mercedes en Audi produceerde. De boten zijn echt uniek, allemaal custom built. Het lijnenspel klopt, want ze hebben zachte lijnen, als een mooie wulpse vrouw. Mijn boot is bijna net zo mooi als mijn eigen vrouw. Gelukkig hoef ik niet te kiezen.”

De bestuursleden roepen liefhebbers op om mee te genieten van het maritieme erfgoed en – als dat kan – om lid te worden. ,,Kom een keer kijken, het is niet chique, ook niet ordinair. Het is leuk om samen wat te eten en drinken en over onze klassieke Feadships te praten.”

Feadship Heritage Fleet: www.feadshipheritagefleet.nl

Geef een reactie