25 jaar Botentekoop: verandering medialandschap

25 jaar Botentekoop: verandering medialandschap

In veel opzichten was 1996 een bijzonder jaar. Het medialandschap in de watersport, tot dan gedomineerd door de maand- en weekbladen, veranderde enorm. In april 1996 werd het eerste Botentekoop Magazine gelanceerd met een voor Nederland uniek concept. Het was een van de eerste signalen dat de media ingrijpend zouden veranderen. Behalve een vrolijk, gratis blad zorgden ook watersport tv programma’s en vooral de opkomst van het Wereld Wijde Web voor een regelrechte mediarevolutie.

In het kader van het 25-jarig jubileum neemt Botentekoop je mee op een reis door het veranderende medialandschap van 1996 tot en met 2021. Daarin zien we veranderingen in de bladen, op televisie, beurzen, in zoekmachines en social media. Met een breed gewaardeerd magazine en een website die onderdeel uitmaakt van het grootste botennetwerk ter wereld, is Botentekoop klaar voor de volgende 25 jaar.

Maand- en weekbladen

In Nederland domineerden anno 1996 de maand- en weekbladen het watersport medialandschap. De grootste speler was de Waterkampioen, een tweewekelijks magazine, dat toen al kon bogen op bijna 70 jaar ervaring. Daarnaast was het blad Zeilen een hit. Het afficheerde zich met: Zeilen, het leukste dat je kunt doen met je kleren aan. Precies 25 jaar geleden kwam ook Nautique op de markt, dat zich richtte op de luxury lifestyle rondom de watersport. Specifiek voor de liefhebbers van motorboot varen bestond sinds 1983 het maandblad Motorboot, opgericht door twee mannen die kort daarvoor de Teleac cursus motorbootvaren voor televisie hadden gemaakt.

Vaarkrant op een beurs

De Vaarkrant

Veel gelezen was in 1996 de Vaarkrant, de wekelijkse watersport bijlage van dagblad de Telegraaf. Het voordeel van de Vaarkrant ten opzichte van de maand- en weekbladen was dat het nieuws actueel en vluchtig kon zijn. Bekend in deze bijlage waren ook de vaarspeurders, kleine advertenties waarin behalve de branche, ook particulieren hun boot te koop konden aanbieden.

Eerste magazine Botentekoop

In april 1996 verscheen het eerste magazine van Botentekoop met een uniek concept. Toen ondernemer Hilberdink met de titel begon waren er hooguit wat makelaarsblaadjes waarin boten, meestal met alleen tekst werden geadverteerd. Bedrijven konden een advertentie met foto plaatsen in de maandbladen, maar voor de gewone bootbezitter die zijn boot wilde verkopen was dat te duur. Dat particulieren voor een appel en een ei in Botentekoop konden adverteren, zette de bestaande verkoopkanalen in andere bladen onder grote druk.

Anno 2021 zijn de Waterkampioen en de Telegraaf Vaarkrant geheel verdwenen. Ook zijn de oplages van de nog bestaande watersportbladen als Zeilen, Motorboot, Sloep en Nautique tot bescheiden proporties afgenomen. Maar het was vooral de opkomst van internet, die het medialandschap op haar grondvesten deed schudden.

Beurzen

De toonaangevende beurs anno 1996 was de Hiswa in de Amsterdamse Rai. Daarnaast was er de zogenaamde natte Hiswa, die sinds die tijd op veel verschillende locaties is gehouden. Vanaf 1990 versterkte Boot Holland de Nederlandse beurzen in de voormalige veemarkthallen in Leeuwarden. In november 1996 werd de allereerste Boot Düsseldorf georganiseerd. Deze beurs is met 250.000 bezoekers uit alle landen van de wereld uitgegroeid tot de meest toonaangevende watersportbeurs.

Hiswa in de Rai
Hiswa in de Rai

Meer beleving

Watersport tentoonstellingen waren destijds vooral plekken waar nieuwe bootjes naast elkaar lagen, met de bouwer op het achterdek om de vragen van potentiele kopers te beantwoorden. In de afgelopen 25 jaar is geprobeerd de beurzen om te turnen tot evenementen waarbij de beleving even belangrijk als de tentoongestelde boten zou moeten zijn. Er kwamen wakeboard- en duikbassins, kanobanen, fotografiepleinen en elektrisch varen paviljoens.

Desondanks staan op de overgebleven beurzen de boten nog altijd centraal. En regelmatig zie je nog een sigaar rokende bootbouwer met zijn armen over elkaar op het achterdek zitten, wachtend op klanten. In Nederland hebben alleen de Hiswa te water in Lelystad en Boot Holland nog een watersportbeurs met nieuwe boten op het programma.

beleving op beurzen
Beleving op beurzen

Televisie

Ondanks dat de gemiddelde Nederlander in 1996 veel naar televisie keek, waren er vreemd genoeg nauwelijks regelmatige programma’s over varen op de vele zenders die je op de beeldbuis kon bekijken. In 1998 was er op Veronica en later op SBS6 een programma over zeilen, Regatta Time, met Floortje Dessing, maar dat was alleen bedoeld voor fanatieke wedstrijdzeilers.

Frits Wester in TV programma
Frits Wester in TV programma

Maker Anton van de Koppel onderscheidde zich later met prachtige tv-programma’s over de (Volvo) Ocean Race. Vanaf 2002 werd wekelijks het populaire Yacht Vision op RTL uitgezonden. Na 2010 kwamen daar de programma’s Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV voor in de plaats. Sinds 2015 is er geen succesvol vaarprogramma meer op de commerciële zenders uitgezonden. Wel was de serie vaarprogramma’s ‘Denkend aan Holland’ met Andre van Duijn en Janny van der Heijden bij omroep Max goed bekeken.

VaarTV
VaarTV

Social media

De term Social media was anno 1996 onbekend. Pas enkele jaren later ontstonden Hyves en Facebook, later gevolgd door succesvolle social media als LinkedIn, Instagram, Pinterest en TikTok. Op Facebook kun je allerlei themagroepen rond waterport vinden. Watersport-tv.nl is sinds vijf jaar een goed bekeken internet site waar watersporters vrolijke, informatieve, handige en gepassioneerde video’s over hun hobby kunnen vinden.

Voor bootliefhebbers is YouTube ook belangrijk. Daar vind je de meest uiteenlopende video’s over watersport. Nadeel is dat het geen zender met een vast programma is, maar dat de uiteenlopende onderwerpen gefragmenteerd te vinden zijn. Van tendervlogs tot een loflied op de langzaamloper, wie zich verveelt kan voor alles wat niet op tv te zien is, op YouTube terecht. Botentekoop is uiteraard ook actief op verschillende social media kanalen. Er worden vrijwel dagelijks berichten gepost op Facebook, LinkedIn, Instagram en ons eigen YouTube kanaal.

Yacht Vision
Yacht Vision

Zoekmachines

Eind 1996 zochten de weinige mensen die internet gebruikten, alles op via de Nederlandse zoekmachine Ilse, die in maart 1996 werd geïntroduceerd. Deze site, ilse.nl bestaat nog steeds. Weinig mensen weten dat Ilse staat voor Interactive Lowlands Search Engine.

Start Google

In dezelfde tijd begonnen in Amerika twee studenten, Larry Page en Sergey Brin met een systeem dat met servers het hele Internet kon doorzoeken. Ze noemden het systeem Pagerank. Hiervanuit begonnen ze in 1998 met Google, dat inmiddels wereldwijd meer dan 50.000 werknemers heeft. Google is de allergrootste algemene zoekmachine, op de voet gevolgd door…… Google images. Bekende alternatieve zoekmachines zijn Bing, Yahoo, Ask, Wolfram Alpha en Quant.

Botentekoop op Boot Dusseldorf
Botentekoop op Boot Düsseldorf.

Gespecialiseerde zoekmachines

Gaandeweg ontstonden na 1998 steeds meer gespecialiseerde zoekmachines. Er kwamen sites waar je te koop staande huizen kon vinden, zoals Funda en Jaap. Ook werden websites ontwikkeld voor de aan- en verkoop van spulletjes, zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl. Er ontstonden plekken waar je te koop staande Campers en Caravans kon vinden (zoals CampersCaravans.nl).

Botenwebsites

Er kwamen ook steeds meer gespecialiseerde sites voor de aan-en verkoop van boten. Behalve Nederlandse sites als Botentekoop, Botenbank en Boten.nl kwamen er andere landen vergelijkbare sites. In de USA ontstond boattrader.com, Spanje kende Cosas de Barcos, Frankrijk Annonces du Bateau, Italie iNautica, Engeland Boats and outboards. Door de globalisering kon je wachten op sites die aanbod van kostbare producten als boten wereldwijd vindbaar zouden maken.

Zo is de Amerikaanse Boats Group eigenaar van alle bovengenoemde botensites, plus de site van Botentekoop. Dat heeft als voordeel dat ook buitenlandse bootliefhebbers het aanbod uit ons land kunnen bekijken. En voor mensen die vanuit Nederland een boot zoeken, is de wereld aan keuzes door titels als yachtworld.com of boats.com in een muisklik bereikbaar.

Watersportmedia jury boot van het jaar
Watersportmedia jury boot van het jaar

Toekomst

Hoe de wereld er over 25 jaar in 2046 uit zal zien, kan niemand voorspellen. Ondanks dat al sinds 2002 wordt geroepen dat print uit de mode is, blijft Botentekoop Magazine ongekend populair. Papier is nog altijd belangrijk omdat het grootste deel van de doelgroep met papieren media is opgegroeid. Lezen op papier blijft voor veel mensen prettiger dan vanaf een beeldscherm. Daarnaast krijgt print onder jongeren een cultstatus zoals vinyl grammofoonplaten.

Als je leest, ben je los van de dagelijkse druk die je aan telefoon of je computer zijn gekoppeld. Daarom gaan we door met het maken van mooie informatieve magazines. Toch kunnen voorspellen dat online producten, gericht op de watersport, zullen groeien. Dat gebeurt nu al met de bijzondere boot-configurator die Botentekoop voor de websites van haar klanten heeft ontwikkeld. Daarnaast zien we groei in de video’s op social media en online kanalen.

In de toekomst worden de video’s waarschijnlijk aangevuld met virtual reality presentaties. Dan kun je de boot die je zoekt, niet alleen zien maar ook virtueel doorlopen en er mee varen. Nog een zekerheid: varen zal altijd populair blijven. Dus blijven mensen nationaal of internationaal boten kopen of verkopen en blijft er altijd behoefte aan degelijke watersportinformatie. Zoals Maandblad Zeilen al in 1996 meldde, varen blijft de leukste activiteit die je met je kleren aan kunt doen.

Vind jouw droomboot

Op zoek naar jouw droomboot? Bekijk ons grote botenaanbod. Verder kun je natuurlijk al onze boottesten bekijken, of het laatste watersportnieuws.

Geef een reactie