‘Het gevoel van urgentie wordt totaal gemist’, met die woorden begint het persbericht dat te vinden is op de website van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ). In september 2020 is besloten om de noodlijdende historische vloot extra te helpen, maar volgens de branchevereniging strookt de snelheid waarmee die hulp tot stand komt niet. Het geld moet nú worden ingezet en niet pas als het te laat is.

Op woensdag 17 februari heeft Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer op de vragen van Tweede Kamerleden geantwoord. Ook heeft de Staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer de ernst van de situatie binnen de vloot beschreven.

De nood is hoog

De verwachting is dat de aanvullende hulp eind juni mogelijk beschikbaar komt. Dat is negen maanden na het besluit om de vloot met € 15 miljoen te ondersteunen en meer dan een jaar nadat de schepen door het coronavirus stil kwamen te liggen. De reserves van schippers zijn elke dag kleiner geworden. Er gaat meer geld uit, dan dat er aan inkomsten binnenkomt en elke dag wordt de schuldenlast groter. Op het moment dat het virus ging regeren, gleden de schepen net van de hellingen af voor het gedane winteronderhoud. De rekeningen waren betaald, vaak ook met het aanbetalingsgeld voor nog uit te voeren vaarten. Juist op dat moment, toen de reserves het minste waren, werden de schepen stilgelegd en begonnen klanten hun geld terug te eisen. Geld dat er dus in veel gevallen niet meer was. Tochten werden niet terugbetaald maar doorgeschoven naar 2021, maar daarvan worden nu de betalingen teruggevraagd.

De eerste hulp van de overheid kwam pas een half jaar later op gang en voorzag maar in de helft van de vaste lasten en dat geld staat in veel gevallen nog niet op rekeningen van schippers.

Extra (geld)shot via het infuus

De brancheorganisatie begrijpt er niets van schrijft zij in het persbericht. “Waarom is dit zo moeilijk? We weten dat de schipper die vanaf juni aan het druppelende TVL*-infuus hangt, daar nu ook nog hangt; elke dag een beetje amechtiger (* Tegemoetkoming Vaste Lasten). En we weten dat de eerste helft van 2021 ook totaal verloren is en dat die schipper dan nog steeds aan dat infuus hangt. Waarom dan niet een extra shot via datzelfde infuus? Het geld is nu nodig.
Dit gaat zo niet goedkomen, er is snelheid nodig. De steun van € 15 miljoen werd toegezegd op een moment dat de situatie en de vooruitzichten beter waren dan nu. Het is tot nu toe elke dag slechter geworden. Als het de bedoeling is om de schepen te behouden en als het geld daarvoor klaar ligt, dan moet dat geld ook ingezet worden als het nodig is en niet pas daar na…”

Op donderdag 4 maart vindt van 15:00 tot 17:00 uur het (online) symposium ‘De toekomst van de bruine vloot’ plaats.

Omslagfoto: © Klaas Wiersma

The post Steun aan de historische vloot laat te lang op zich wachten appeared first on Zeilen.

Door

Geef een reactie