Een eenvoudige tabel voor een hogere bootsnelheid: ter voorbereiding op 200 mijl solozeilen schakelt redactielid Marinus de hulp in van data, in de vorm van een polair diagram. Heeft dat zin aan boord van een toerjacht?

Hard varen en gewoon proberen, dat was kort samengevat het plan dat ik had voor mijn eerste solowedstrijd met redactieboot Zoef. Uiteindelijk werd de Singlehanded afgeblazen – zoals heel veel andere wedstrijden vorig jaar, helaas – maar daarmee was de wedstrijd nog niet uit mijn hoofd verdwenen. Want een solowedstrijd voor een perfectionist als ik, dat wordt een uitdaging. Eenmaal onder zeil heb ik de onbedwingbare neiging om de boot optimaal te laten varen. Op zichzelf is dat geen probleem, maar tijdens een zware solozeiltocht van pak ’m beet 200 mijl zou dit mij wel eens kunnen opbreken. Vaak heb ik de indruk dat het harder moet kunnen. Dan ben ik in staat een uitstekend lopende, zij het wat langzame boot uit zijn hum te halen door me regelmatig met de trim te bemoeien. Om mezelf (en de boot) tegen mijn perfectionisme te beschermen zoek ik een houvast, een streefgetal dat mij bevestigt dat ik goed op koers lig qua snelheid. Zouden de data uit een polair diagram mij kunnen genezen van mijn trimzucht?

Maximale snelheid

Een polair diagram is het grafisch weergegeven resultaat van een velocity prediction program (vpp), waarin de maximaal te behalen bootsnelheden per windkracht en koers ten opzichte van de wind worden weergegeven. Deze gegevens zijn gebaseerd op het ontwerp van de boot. Zo zou een First 210 bij een ware windsnelheid van 10 knopen op een koers van 34 graden aan de schijnbare wind bij­ voorbeeld maximaal 5,5 knopen kunnen lopen, uitgaande van de perfecte omstandigheden en de juiste trim.
Je kunt de resultaat van een vvp ook in een tabel weergeven die eenvoudig uit te lezen is tijdens het zeilen. Hoewel de term polair diagram louter slaat op de vorm van het diagram, worden de vpp­resultaten ook aangeduid als polar. Lekker kort, dus zo schrijf ik het ook.

Zeilen 03/2021

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat is het verschil tussen VMG en VMC? Hoe komt Marinus aan een op maat gemaakte polaire tabel? Welke tips geeft Jolbert van Dijk, navigator en tacticus op wedstrijdboten, die dagelijks met polars werkt? Hoe vindt Marinus het om het water op te gaan? Wat heeft hij te zeggen over het belang van nauwkeurige apparatuur? En hoe maak je zelf zo’n polair diagram? Je leest het allemaal in Zeilen 03/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

 

 

Omslagfoto: © Eric van den Bandt
Tekst: Marinus van Sijdenborgh de Jong

The post Nu in Zeilen: Snel varen zonder nadenken appeared first on Zeilen.

Door

Geef een reactie