De 75 meter lange zeilboot Enigma, voorheen gekend als Phocéa, La Vie Claire en Club Méditerranée, is vrijdag 19 februari gezonken nadat er eerder brand was uitgebroken aan boord. De zeven bemanningsleden zijn gered. “We hebben de brand onder controle gekregen maar de schade was dermate groot dat het schip ten onder is gegaan”, klinkt het bij de Maleisische autoriteiten. Er is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand.

Sommige zeilboten lijken voorbestemd om een legende te worden. Voor zeiljacht Enigma, die sinds haar tewaterlating in 1976 vele malen verkocht en hernoemd werd, lijken de gebeurtenissen van vrijdag voorlopig het slotstuk van een geschiedenis vol tegenspoed en glamour.

Alain Colas

Tijdens de tewaterlating is het schip, toen nog Club Méditerranée genaamd, 72 meter lang en de grootste zeilboot ter wereld. Ze werd ontworpen door Michel Bigouin in opdracht van de Franse solozeiler Alain Colas, die vastberaden is om in 1976 de Transat te winnen. De schoener met vier Bermuda-getuigde masten werd vanwege zijn ongewone grootte gebouwd op militair domein in Toulon en is zelfs zo groot dat ze ondersteboven te water gelaten moet worden. Met de kiel in de lucht belandt ze in het water en wordt ze daar overeind getrokken.

Van soloracer…

(c) BY-SA

De vele camera’s, beeldschermen en automatische lieren maaken het voor Colas mogelijk om de boot vanaf één punt te besturen. Daarom wordt het schip gekscherend push-button genoemd. Handig is het wel, aangezien de man kort voor de tewaterlating een voet verloor tijdens een gevaarlijke ankermanoeuvre met wedstrijdtrimaran Manureva. Ondanks alle inspanningen bezorgt Club Méditerranée Colas geen overwinning tijdens de trans-Atlantische race. In een storm breken verschillende lijnen en Colas ziet zich genoodzaakt om een tussenstop te maken. Hij verliest van Éric Tabarly, die eerste wordt met zijn 22,25 meter lange kits Pen Duick VI. Bijzonder, omdat de laatstgenoemde ontworpen is voor een bemanning van twaalf personen. Na de race wordt Club Méditerranée omgebouwd tot charterschip, maar de eerste verbouwingen worden vernield in een brand. Niet veel later verdwijnt Alain Colas met Manureva op zee tijdens de Route du Rhum.

… naar luxejacht

In 1982 komt het schip in handen van de Franse magnaat Bernard Tapie, die haar omdoopt tot Phocéa. Hij laat haar ombouwen tot luxe zeiljacht en verlengt ook de romp en de masten. Na een faillissement verliest Tapie het schip en komt het in handen van Mouna Ayoub. Zij verbouwt het schip voor een slordige 18 miljoen euro, wat ze grotendeels financiert met de verkoop van The Mouna Diamond, een van de grootste gele diamanten ter wereld. Helaas, het schip vaart in 2005 tijdens een zeiltochtje met prins en prinses Michael van Kent tegen de rotsen in Sardinië, en kan opnieuw worden gerenoveerd.

Hierna volgt een periode waarin Enigma om de verkeerde redenen het nieuws haalt. Verdenking van drugssmokkel en paspoortfraude leiden in Vanuatu tot een strijd tussen politie en lokale politici. De laatste jaren was Enigma te vinden in Maleisië, waar het volgens sommige bronnen al een geruime tijd lag te verloederen. De brand die het zeiljacht tot zinken bracht is gefilmd en gedeeld door de Maleisische autoriteiten.

Omslagfoto ©MMEA HQ

The post Het ongelofelijke verhaal van de gezonken viermaster Enigma appeared first on Zeilen.

Door

Geef een reactie